6 pengajaran yang aku dapat daripada filem Habibie & Ainun


Aku dah tak tahan lagi. Rasa sebak dan keliru selalu menyelubungi diri. Ada sesuatu dalam diri yang merayu, meronta-ronta minta dilepaskan. Bila tak menulis, rasa semacam pula.

Jadi, hari ni aku nak lepaskan apa yang terbuku dalam hati. Banyak sebenarnya, entah-entah dah jadi buku nanti.

Hidup, persekitaran dan orang sekeliling ini mengajar aku banyak perkara. Aku absorb banyak benda melalui pemerhatian, pengalaman dan pembacaan. 

Bila dah tepu, sampai masanya aku keluarkan balik apa yang bermain-main dalam fikiran. Ruang hati dan minda aku macam gelas, bila dah penuh diisi air, melimpah tak sempat tadah.

Semalam aku tengok filem Habibie & Ainun. Bukan filem baru, tapi aku baru tengok. Ceritanya fasal kehidupan bekas presiden Indonesia yang genius dalam bidang kejuruteraan, Rudy a.k.a B.J. Habibie. 

Rudy Habibie ini penggerak utama industri kapal terbang di Indonesia. Kesusahannya menuntut ilmu di Jerman, patriotisme dalam dirinya dan cabarannya menjadi presiden Indonesia mengetuk pintu kesedaran dalam diri aku.

Pengajaran yang aku dapat dari filem ini adalah:

  1. Ketekunan, kesabaran, kegigihan dan ketabahan akan membuahkan hasil yang manis.
  2. Tuhan menolong sesiapa saja yang berusaha, ada mentaliti dan niat yang baik serta good attitude.
  3. Orang negatif memang ada di mana-mana sepanjang zaman.
  4. Buat kerja biar jujur dan berintegriti walaupun orang tak suka.
  5. Orang yang kita sayang tak akan kekal di sisi kita selama-lamanya.
  6. Sampai satu tahap, kita kena buat semua benda sendirian. It’s good sebenarnya. Kalau kita mampu buat semua benda sendiri, insya-Allah kita boleh bekerja dengan sesiapa saja sebab the worst enemy adalah diri kita sendiri sebenarnya. 

Comments

Popular Posts