Nasib Pak Belang (Harimau Malaya)


“Kamu semua dah pernah pergi Hutan Royal Belum?” tanya Dr Sharma kepada students.
“Belummm…” jawab students ramai-ramai.
“Sekali seumur hidup, kamu kena rasa juga masuk Hutan Royal Belum. Ini saya tanya… belum, belum, belum jawabnya.”
“Hahaha.” Students tergelak dengar bebelan Dr Sharma.
Dato’ Dr Dionysius Sharma atau mesra dipanggil Dr Sharma ini merupakan CEO Tabung Hidupan Liar Sedunia (WWF-Malaysia).  Alah, yang ada logo panda tu.
Hari tu, beliau bagi talk bertajuk Wildlife Conservation in Malaysia- Challenges & Opportunities di Dewan Kuliah III, Fakulti Ekonomi dan Pentadbiran, Universiti Malaya (UM).
Cari harimau di hutan
“Kalau masuk hutan, apa yang kamu semua takut?” tanya Dr Sharma.
“Harimau, pemburu haram pakai senapang, jerat dan tapir…” jawab students lain.
“Gajah!” jawab aku lantang. Yalah, sekali gajah tu rempuh aku yang katik ni jadi lempeng nanti.
“Gajah?? Hmm…” kening Dr Sharma terangkat mendengarnya.
“Actually kan, binatang tu semua akan lari bila dengar bunyi tapak kasut kamu. Unless kamu ganggu mereka. Kalau saya, takut ranting pokok patah, jatuh kena kepala atau tebuan tanah bila masuk hutan. Sakit woo kena.” ujar Dr Sharma.
Beliau dan pasukannya pernah ke hutan Belum-Temenggor di Perak untuk memasang kamera perangkap bagi mengawasi hidupan liar terutama sang Raja Rimba iaitu harimau.
Gambar Hiasan
Takleh blah, ada gambar cipan seolah-olah tengah selfie dan juga pemburu lalu-lalang depan camera trap bawa senapang. Dr Sharma tunjuk dalam slides beliau.
Menerusi kamera perangkap tersebut, beliau mendapati ada di antara haiwan liar macam tapir, gajah dan harimau itu kudung atau cacat anggota tubuh akibat jerat yang dipasang oleh pemburu.
Jerat ni macam dawai besi dan ada yang tajam. Semakin haiwan tu meronta-ronta nak melepaskan diri, jerat tu makin jerut kaki diorang sampai putus. Aduhh sakit tu! Kesian tau…
 “Suatu hari, kami terdengar ngauman seekor harimau. Cari punya cari, tengok-tengok harimau tu terjerat dan kami usaha keluarkan ia. Harimau tu dalam keadaan lemah sangat, entah dah berapa hari duduk dalam tu tapi mujurlah sempat dikejarkan ke Hospital Veterinar di UPM. Malangnya, kakinya terpaksa dipotong kerana jangkitan kuman.” ujarnya lagi.
 Harimau dan Kita
“Sedih jugalah bila tengok haiwan terima nasib macam tu angkara manusia tak bertanggungjawab. Kita di sini peduli apa kan, tak tahu apa yang berlaku dalam hutan sana.
Tapi cuba bayangkan kalau semua harimau tu dah tak ada, siapa lagi yang nak seimbangkan ekosistem dan pelihara alam semula jadi. Air bersih ni, datang dari hutan sana la.
Subspesies Harimau Malaya ni, ada kat semenanjung Malaysia je. Tak ada di Russia, UK China dan negara-negara lain.
Cuba tengok jata negara, logo Maybank, PDRM atau UM sendiri, ada lambang harimau tak? Itu simbolik kepada keberanian dan kekuatan.
Lagi satu, saya pernah dengar cerita daripada orang tua-tua. Zaman dulu, ada sesetengah mereka menuntut ilmu batin harimau jadian. Bila musuh datang serang, mereka bertukar jadi harimau dan mempertahankan diri masa zaman perang dulu.” cerita Dr Sharma.
Semakin pupus
“Para presiden dari seluruh negara pernah duduk bersidang di meja bulat, hanya untuk bincangkan macam mana nak protect harimau negara masing-masing. Negara kita pun tak terkecuali dalam usaha ini.
Kerajaan pernah menyasarkan 1000 ekor harimau menjelang tahun 2020, tapi sekarang apa sudah jadi? Semakin berkurang ada la. Tinggal 250 hingga 340 ekor je mengikut kajian lepas-lepas dan dijangka akan terus menurun. Kritikal sangat dah ni.

Seekor harimau pun susah nak nampak dah sekarang. 
Kenapa harimau semakin kurang? Antaranya sebab sindiket pemburuan haram dan penyeludupan hidupan liar. Ni la cabaran terbesar sekali. Kita kekurangan dana dan tenaga pakar untuk kaji dan pasang strategi bagi membendung sindiket pemerdagangan haiwan ni.” kata Dr Sharma.




Comments

  1. Assalamualaikum salam sejahtera warga group📢
    💐 Sy nk mintak tolong viralkan berita baik ni ye📢😉

    1) Ni berkenaan kisah hidup pesakit lutut kronik dan masalah saraf sendi2 dan juga kisah hidup pesakit kanser stage 1 sampai stage 4, pesakit gout kronik dan juga produk yg berpatutan harga nya tapi kesannya setanding ubat harga mahal ribuan ringgit.

    2)Dah ramai yg sembuh dengan penawar herba beliau. Kanser yg sudah merebak ke organ-organ lain pun boleh diubati insya Allah.☺👍🏻

    3)Pengamal perubatan herba ni dah banyak pengalaman berdepan dengan pesakit2 kanser,sakit saraf,sakit lutut dan gout. Ramai yg dh pulih.

    4)Mcm2 kanser blh rawat termasuk leukimia,paru2,limfoma dll.

    5) Puan Rasmani Binti Md Noh psakit lutut kronik yg terpaksa jalan mengesot esot atas lantai dan klau cuba berjalan secara berdiri boleh dengar lutut berbunyi bunyi tulang yg sangat sakit. Hendak masak terpaksa gunakan kerusi sebab xmampu berdiri lama2 dan lepas 6 hari minum dah mampu berjalan lancar dan saraf kaki dah tak tegang dah. Mampu masak berdiri semula. Kesan sangat cepat baru 6 hari minum.

    6) Sepanjang sy kenal ramai pesakit, antara dikalangan kawan-kawan sy juga, pesakit gout pun boleh sembuh dgn cepat , abang sy sendiri minum untuk gout, kalau dlu die bergantung kepada ubat klinik ,sekarang dh sembuh dn gout susah nak dtg dah walau kadang kala ada makan seafood.

    Sy share melalui pengalaman sy sendiri yg mengikuti perkembangan pejuang2 kanser ni....sy sendiri pun guna produk die (jus herba) dah 5tahun setia walaupun sembuh terus juga minum sebagai supplement.

    Jadi skg ni sy rsa perlu share berita ni buat semua supaya masih ade harapan bg mereka yg tercari2 penawar kanser yg tepat .💪🏼

    ▪Adik Luqman -kanser GIST-Anoerectal Tumor
    Skg sudah sembuh dari kanser.
    ..........................................................................
    ▪️Pn. Hayati Abd Hamid- Pensyarah Kanan UITM, kanser payudara stage 4.
    Skg dh sembuh dn shat walau pon pernah diberitahu oleh doktor yang beliau hanya mampu bertahan 1 tahun saja untuk hidup. Beliau setia dengan jus herba ini selama lebih 6tahun.
    Beliau mengarang sebuah naskah/buku yg mengisahkn pengalaman beliau sepanjang perjuangannya melawan kanser dengan mengambil jus herba ini sebagai salah satu rawatan alternatif (nk buku nti blh order)
    Terkini (2020): Beliau pernah ditemuramah dlm rancangan Selamat Pagi Malaysia di Tv1 menceritakan tentang perjuangan beliau menempuh kanser dari tahap 4 hinggalah sembuh.
    ………………………………………………………………………....
    ▪Adik Izzat b.muhd Ariffin ,kanser Burkit Lymphoma stage 4 sekarang dh sembuh
    Guru nya memberitahu beliau x pernah nampak seperti pengidap kanser tahap 4, kerana sentiasa nampak cergas dengan pengambilan jus yang memberi tenaga dan merawat.Beliau mengambil jus herba ini dr kanser tahap 4 sehingga sembuh.
    ..........................................................................
    ▪Puan Musriharni pesakit asma kronik sejak kecil yang terpaksa menggunakan healer setiap hari. Beliau juga pesakit (GERD) yang menyebabkan berangin satu badan sehingga terasa ke pinggang. Perut membuncit dan mengeras kerana terlampau banyak angin sampai sesak nafas dan anxiety akibat nya menggigil dan seram sejuk.
    Sekarang kesihatan Alhamdulilah semakin baik, gastrik dan anxiety dah takde dan asma pun tak perlu guna healer lagi. Paru2 dah elok semula.
    ..........................................................................
    ▪Puan Rohana Binti Ismail seorang yang cergas dan aktif dalam mendaki gunung termasuk gunung Kinabalu dan lain2 gunung di Malaysia tapi sejak sakit bengkak lutut, segala aktiviti lasak terpaksa dilupakan sehingga nk turun tangga di ofis pun terpaksa turun bagaikan ketam turun tangga sebab lutut bengkak. Setelah minum jus ini, dalam masa 1 minggu saja kaki beliau dah semakin sembuh semula. Bengkak dah surut dan dlm msa 2 mingu saja mampu berjoging kembali, naik bukit dlm 8km jauh nya dah tak sakit2 dah lutut.
    ..........................................................................

    Call order wasap@call- En Mohd Zuhairi 017-4687570

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular Posts